Pablo Gisbert (Ontinyent, Spanje, 1982) en Tanya Beyeler (Lugano, Zwitserland, 1980) vormen samen het artistiek project El Conde de Torrefiel, wiens creaties zich definiëren aan de hand van een visuele en tekstuele esthetiek waarin literatuur, plastische kunsten en choreografie centraal staan, en waar ze de parameters van de spreektaal proberen te overwinnen. Het werk van El Conde de Torrefiel maakt steeds deel uit van een zelfde zoektocht: projecten die de scène bewerken vanuit een onmiddellijke tijdelijkheid waarin hypothesen geformuleerd worden op de ongekende tendensen uit de 21e eeuw.

Hun parcours begint in 2010 met de creatie van La historia del rey vencido por el aburrimiento (Het verhaal van de koning overwonnen door verveling). Daarna volgden Observen cómo el cansancio derrota el pensamiento (Observeer hoe vermoeidheid het denken in bedwang houdt) in 2011, Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke (Scènes voor een gesprek na het bekijken van een film van Michel Haneke) in 2012, La chica de la agencia de viajes nos dijo que había piscina en el apartamento (Het meisje van het reisbureau vertelde ons dat het een appartement met zwembad was) in 2013, La posibilidad que desaparece frente al paisaje (De mogelijkheid die verdwijnt voor het landschap) in 2015 en GUERRILLA in mei 2016.

Al snel werd het werk van het gezelschap internationaal bekend. Hun werk werd getoond in Portugal, Frankrijk, België, Griekenland, Nederland, het Verenigd Koningkrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en op festivals en in theaters waaronder het Kunstenfestivaldesarts, het Alkantara Festival, het Steirischer Herbst, het Noorderzon Festival, het Festival d’Automne in Parijs, Humain trop humain-CDN in Montpellier en het Théâtre de Vidy-Lausanne.

El Conde de Torrefiel maakt deel uit van de artistieke ploeg van het dansgezelschap La Veronal en tekent de tekstuele en dramaturgische compositie van haar werken.

www.elcondedetorrefiel.com