Benjamin Vandewalle doorliep de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en studeerde in 2006 af aan P.A.R.T.S. Sinds zijn vroege werk is ‘perceptie’ het centrale thema. Hij creëert beweging – niet enkel in het lichaam van de danser, maar ook in dat van de toeschouwer. Met zijn werk wil hij nieuwe ervaringen en perspectieven delen met een breed publiek. 

Voor de voorstellingen Birdwatching (2009) en One/Zero (2011), werkte hij nauw samen met beeldend kunstenaar Erki De Vries. In 2012 stapte hij uit de black box in de publieke ruimte. Zijn mobiele voorstelling Birdwatching 4x4 was een festivalfavoriet bij critici en het brede publiek, en toerde verscheidene seizoenen. Later creëerde hij nieuwe werken voor de black box, zoals point of view ( 2013 ) en, in samenwerking met Platform K, Common ground ( 2018 ), dat geselecteerd werd voor Het TheaterFestival. Zijn werk HEAR (2016) is een choreografie van geluid uitgevoerd door een koor van 30 lokale vrijwilligers voor een geblinddoekt publiek. Zijn reizende kunst-kermis Studio Cité (2019), een collectie van 8 performatieve installaties voor de publieke ruimte, kende een erg lange tournee in binnen- en buitenland. In 2021 keerde hij terug naar de blackbox met? Journal d'un usager de l'espace, een voorstelling als een klankbad die je meeneemt op reis doorheen het theater. Hij was artist in residence in Kaaitheater van 2017 tot 2021. Benjamin verzorgde de regie voor twee voorstellingen van Zonzo Compagnie, THELONIUS (2019) en UnRAVELed (2024). Voor Europalia maakte hij in 2021 een installatie en een voorstelling binnen het thema TRAINS & TRACKS. Derailed was een dans- en muziekimprovisatie in het treinstation, die inbreekt op de dagelijkse choreografie van de reizigers. Off-track was een installatie op de trein die je blik op de voorbijgaande buitenwereld manipuleert. 

Benjamin werkt sinds 2009 samen met Caravan Production voor de productie en spreiding van zijn projecten, en wordt daarnaast ondersteund door SOAP in Maastricht, een ‘Space Oriented Artist Practice’ dat verschillende artiesten ondersteunt die transdisciplinair werken, met niet-conventionele presentatievormen. Benjamin werd onder meer ondersteund en gepresenteerd door STUK, detheatermaker, workspacebrussels, BUDA, Pianofabriek, KAAP, Europalia, C-TAKT, Theater op de Markt, Monty, Zomerstraten, Park Poetik (BE) Europees netwerk IN SITU, MDT (SE), Trafo (HU), Theaterfestival Boulevard, SPRING festival, Oerol Festival, De Brakke Grond, Slingerpark (NL), Metropolis Festival (DK), FAB Bordeaux, Les Tombées de la Nuit, L’Avant-scene, Lieux Publics (FR), SPOT festival (LT), ALLES MUSS RAUS, Bildstörung festival, Kultursommer Trier, Nationaltheater Mannheim (DE), Trafo (HU), Canal Connect (ES), La Strada (AU) Zürich Tanzt (SW) en nog vele anderen. 

Benjamin was gastdocent bij het KASK en het MUDA, maakte een gastchoreografie voor Passerelle (Kortrijk) en werkte via MUZE in verschillende lagere scholen in Brussel. Hij werkte samen met de dansopleiding Nyakaza in Zuid-Afrika, zette het project Comfusão op in Mozambique en begeleidde een uitwisseling van P.A.R.T.S. dansstudenten in Senegal. Samen met praktisch filosoof Jan Knops en een groep lagere schoolkinderen uit Molenbeek maakte hij de documentaires (un)usual en Movements.? 

De laatste jaren is zijn onderzoek rond perceptie verschoven naar het relationele. Hoe verhouden we en zien we de ander. Onder andere door zich te verdiepen in de relationele praktijk Circling, onderzoekt Benjamin de vraag hoe we authentieker en dieper met elkaar in contact kunnen komen.